Naprawa drobnych uszkodzeń karoserii (tzw. wgniotek) może być prosta i szybka. Jeśli lakier auta nie uległ uszkodzeniu, najlepszym rozwiązaniem jest naprawa bez szpachlowania (usuwanie wgnieceń bez lakierowania), jaką zapewnia technologia PDR. Bezinwazyjna naprawa karoserii jest szybka i efektowna, w przeciwieństwie do standardowej naprawy blacharsko-lakierniczej.
Streszczenie
Naprawa wgniotek metodą PDR (Paintless Dent Removal) to szybka, bezinwazyjna i skuteczna alternatywa dla tradycyjnych napraw blacharsko-lakierniczych. Chroni oryginalny lakier i zapobiega korozji, a dzięki specjalistycznym technikom nie wymaga szpachlowania. Wgniotki można usunąć bez śladu, co utrzymuje wartość auta przy odsprzedaży.
Wgniotki na karoserii samochodu mogą być efektem gradu, nieostrożnej jazdy (uderzenia o element architektury parkingowej), kolizji drogowej, czy też zwykłej nieostrożności. Standardowe naprawy blacharsko-lakiernicze są drogie a do tego nie zawsze pozwalają one osiągnąć zadowalający efekt. Dobrym rozwiązaniem są alternatywy dla tradycyjnych napraw, naprawy bezinwazyjne (smart repair), znane jako PDR (Paintless Dent Removal). W dalszej części artykułu przedstawimy na czym polegają skuteczne alternatywy dla szpachlowania.
Koszt naprawy lakieru jeśli zastosujesz tradycyjne naprawy lakiernicze
Koszt naprawy lakieru, nawet w przypadku małego uszkodzenia, jest drogi. Dlaczego? Najlepiej wytłumaczyć to wtedy, gdy przenalizuje się cały proces naprawy uszkodzenia standardową metodą.
Uszkodzone, wgniecione miejsce, musi zostać wypełnione szpachlą. Stosuje się dwa rodzaje szpachli, pierwszą z dodatkiem włókiem szklanych lub innego materiału, która wypełnia miejsce uszkodzenia. Drugą drobną, na zewnątrz uszkodzenia. Szpachlę nakłada się cieniutkimi warstwami, w odstępach około godziny, aby poprzednia warstwa mogła wyschnąć. Niekiedy trzeba położyć od 4 do 5 warstw szpachli, co już sprawia, że naprawa trwa wiele godzin. Po wyschnięciu szpachli musi być ona dokładnie wypolerowania papierem ściernym. Kiedy uzyska ona gładkość, można nakładać lakier. Standardowo, zgodnie z zasadami, najpierw powinno się nałożyć warstwę lakieru podkładowego, potem warstwę lakieru bazowego, nadającego kolor, a na koniec warstwę lakieru ochronnego, nadającego połysk, czyli tzw. klaru. Każda warstwa musi schnąć co najmniej kilka godzin, a na koniec należy zastosować nowoczesne techniki polerowania powierzchni, aby nadać lakierowi odpowiedni połysk.
Naprawa jest długa, a przez to droga. Potrzeba do niej sporo materiałów. Naprawy blacharsko lakiernicze małych uszkodzeń to nie zawsze skuteczne metody napraw punktowych. Dlaczego? Bo po nałożeniu lakieru bazowego może okazać się, że ma on inny odcień niż reszta lakieru auta. To z kolei wymaga stosowania dodatkowych środków. Przez to koszty renowacji małych uszczerbków osiągają horrendalne ceny.
Czy szpachlowanie małych rys na karoserii jest konieczne?
Nie jest konieczne. Szpachlowanie stosuje się tylko wtedy, gdy doszło do wgniecenia i równoczesnego uszkodzenia powłoki lakierniczej, a także gdy doszło do rozerwania blachy. Teraz już wiesz, kiedy szpachlowanie jest niezbędne, a kiedy można go uniknąć.
Jak rozpoznać, czy uszkodzenie wymaga szpachlowania?
Jeśli nie doszło do uszkodzenia powłoki lakierniczej, to uszkodzenie nie wymaga szpachlowania.
Teoretycznie renowacja bez szpachlowania może być też wykonana w przypadku, gdy doszło do uszkodzenia lakieru. Naprawa punktowa za pomocą metody PDR pozwoli na naprostowanie blachy samochodu. Aby uzupełnić uszkodzony lakier, można zastosować rozwiązanie kompromisowe i dalekie od ideału, ale za to tanie, jak miejscowe zaprawki lakiernicze.
Jednakże po zastosowaniu takiego rozwiązania, w przyszłości nie będzie możliwa korekta uszkodzeń lakieru np. za pomocą polerowania lakieru. Lepiej wyprostować blachę za pomocą PDR i zastosować profesjonalne lakierowanie uszkodzonego miejsca za pomocą trzech warstw lakieru (podkład, lakier właściwy, lakier zewnętrzny klar).
Jakie są alternatywy dla szpachlowania małych uszkodzeń?
Najlepsza alternatywa to naprawa PDR uszkodzenia karoserii, czyli zastosowanie odpowiednio dobranej metody PDR. Spot repair przy pomocy PDR może zostać wykonana na trzy sposoby.
Sposób pierwszy – wyciąganie wgniecenia na zewnątrz, za pomocą ręcznego urządzenia hydraulicznego, adapterów (grzybków) i specjalnego kleju. Specjalista dobiera odpowiedni grzybek do rodzaju wgniecenia, przykleja go i wyciąga.
Sposób drugi – prostowanie uszkodzenia od wewnątrz za pomocą młoteczków i narzędzi wypychających (np. wprowadzanych w otwory w drzwiach).
Sposób trzeci – nagrzewanie i masowanie blachy w przypadku uszkodzeń krańcowych elementów karoserii (np. kantów drzwi) lub elementów o bardzo skomplikowanym kształcie.
Zastosowanie metody PDR ma wiele zalet. To metoda szybka, bardzo efektowna, nie pozostawiająca śladów. Dzięki niej możliwa jest skuteczna ochrona oryginalnego lakieru auta. To także skuteczne zapobieganie korozji bez ingerencji w oryginalną powłokę antykorozyjną karoserii samochodu. Trwałość napraw punktowych samochodowych jest bardzo wysoka.
Ochrona wartości pojazdu metodami bezinwazyjnymi – dlaczego warto zastosować PDR?
Dlaczego szpachla może pogorszyć stan karoserii w przypadku drobnych uszkodzeń? Szpachla może chłonąć wodę, przez co stanie się ogniskiem korozji. Zwłaszcza wtedy, gdy została przerwana i nie została zastosowana nowa warstwa antykorozyjna.
Jakie są wady używania szpachli przy drobnych uszkodzeniach? Szpachlowane miejsce zostanie wykryte podczas badania auta miernikiem, przy sprzedaży samochodu. Ponadto problemy sprawia odpowiednie malowanie uszkodzonego miejsca.
Czy małe uszkodzenia karoserii można naprawić samodzielnie?
Teoretycznie tak, ale nic nie zastąpi pracy specjalisty, który dysponuje większym doświadczeniem i znacznie lepszymi narzędziami do pracy z metodą PDR.
Jak naprawić małe uszkodzenia lakieru bez szpachlowania? Skorzystaj z PDR w specjalistycznej firmie Wgniotkarz
Jeśli chcesz usunąć szpecące wgniotki i wgniecenia na karoserii Twojego auta, odwiedź firmę Wgniotkarz Usuwanie Wgnieceń Lublin. Przeprowadzimy inspekcję uszkodzeń i dobierzemy najszybszą i najskuteczniejszą metodę naprawy!